Allt du behöver veta om livestreaming av e-handel

När började denna trend?

Stora sociala medieplattformar, inklusive Facebook, Instagram, Twitter, har haft livestreaming i flera år, men mer på en personlig nivå. Det blev ytterligare populärt när plattformar som Twitch och Mixer började livestreama videospelstävlingar.

Det var 2014 som den kinesiska e-handelsplattformen Mogujie började experimentera med konceptet att kombinera livestreaming och e-handel. Alibabas Taobao följde snart efter. Båda riktade sig till unga kvinnliga shoppare, i åldersgruppen 18 till 23, för att sälja kläder från låga till mellanklasser.

Eftersom målkonsumenterna hade begränsad köpkraft kunde priserna på produkterna inte höjas, därför blev det en prioritet att öka konverteringsfrekvensen. På livestreamarna provade värdar olika kläder, medan användare frågade om hur tyget såg ut och kändes och bad dem att prova föremålen med olika uppsättningar av accessoarer.

Sminkmärket Kohl var också en tidig användare när det livestreamade sina runwayshower under modeveckan i New York 2015 och erbjöd tittarna möjligheten att köpa alla plagg som sågs på catwalken via en dedikerad portal.

Hur populärt är konceptet i Kina?

Trenden började bli populär 2018, när livestreaming av e-handel genererade över 100 miljarder RMB (cirka 14 miljarder USD) i transaktioner på Taobao. Senare lanserade Alibaba ett annat dotterbolag vid namn AliExpress Live som rapporterade nära 320 000 produkter som lagts till i kundvagnen per en miljon visningar, vilket sägs vara en anmärkningsvärd konverteringsfrekvens.

På singeldagen 2019, som anses vara en stor shoppinghelg i Kina, genererade livestreaming 2,6 miljarder yuan i försäljning enbart för TMall. Försäljningen som genererades av plattformen det året nådde uppskattningsvis 61 miljarder dollar, enligt iiMedia Research. Detta förväntas uppgå till 129 miljarder dollar 2020.

Över 100 000 varumärken och säljare har utnyttjat livestreaming för att marknadsföra sina produkter, inklusive amerikanska varumärken som MAC, Levi’s, Ralph Lauren, Sisley och Burberry. Mediepersonligheten Kim Kardashian hade samarbetat med kändis livestreamern Viya och sålde 15 000 flaskor av sin nya KKW Beauty-parfym inom några minuter. Sessionen hade dragit över 13 miljoner visningar.

Vad händer 2020?

Låsningen av coronaviruset har gett plattformen ett lyft. I februari ökade antalet handlare som livestreamade på Taobao Live med 719 procent.

Red, en mashup av Instagram och Pinterest, känd för sociala shoppinginlägg och produktrecensioner, utvecklade sin egen plattform i år. Louis Vuitton var värd för en livestream som visade upp sin sommarkollektion under ett entimmes evenemang i mars, medan L’Oréal erbjöd giveaways och kuponger i ett försök att öka antalet visningar.

WeChat gick också in på marknaden genom att skapa ett miniprogram i början av mars och såg nästan tusen mode-, skönhets- och livsstilsvarumärken livestreama på plattformen den 8 mars, internationella kvinnodagen. Evergrande Group, ett av Kinas största fastighetsbolag, sålde ut 38 rabatterade lägenheter på en sekund under sändningen. Den hade över 3,8 miljoner visningar för sin livestream.

Related Posts